Przewaga treningu interwałowego nad tradycyjnym cardio

//Przewaga treningu interwałowego nad tradycyjnym cardio

Przewaga treningu interwałowego nad tradycyjnym cardio

Nie od dziś wiadomo, że najlepszym i najzdrowszym sposobem na odchudzanie się czy budowanie kondycji, jest dla naszego organizmu wszelkiego rodzaju aktywność fizyczna. Często jednak zdarza się, że brak odpowiedniej wiedzy w zakresie właściwego doboru ćwiczeń do naszych predyspozycji i możliwości, skutkuje małą efektywnością, przez co szybko się zniechęcamy.

Głównie dotyczy to aktywności związanych z jednostajnym bieganiem czy jazdą na rowerze, podczas których, pomimo sporej ilości czasu, jaki temu poświęcamy, efekty gubienia tkanki tłuszczowej lub poprawy wydolności bywają mizerne. Obie aktywności, w wydaniu rekreacyjnym, z reguły wiążą się ze stałym tempem i dużej powtarzalności ruchów, co sprawia, że mogą być monotonne. Jest to charakterystyczna cecha tzw. treningu cardio, który jeszcze do niedawna uważany był za bardzo skuteczną metodę redukcji masy ciała oraz budowy kondycji. Ćwiczenia cardio polegają na treningu na stałym tętnie, a ich rolą jest dobre dotlenienie całego organizmu, stąd też mówi się o nich jako aktywności aerobicznej (tlenowej).

Przewaga interwałów

Przeciwieństwem takiego treningu są anaerobowe zajęcia fizyczne, oparte na tzw. interwałach. Trening interwałowy to nic innego jak ćwiczenia o zmiennej intensywności, rozgraniczonych niepełnym odpoczynkiem, ponieważ odbywa się w zakresie przemian beztlenowych. Taki rodzaj ćwiczeń wiąże się ze średnim i wysokim wysiłkiem fizycznym, jednak trwa stosunkowo krótko, zazwyczaj od kilku do kilkunastu minut. Specyfiką treningu interwałowego jest dowiedziony badaniami fakt, że spalanie tkanki tłuszczowej odbywa się zdecydowanie szybciej, a co najważniejsze, proces ten zachodzi w organizmie nawet przez ponad 20 godzin od zaprzestania aktywności. Wszystko to sprawia, że ćwiczenie anaerobowe (beztlenowe) są trzykrotnie efektywniejsze przy odchudzaniu i poprawianiu wydolności/kondycji, niż dzieje się to w przypadku wspomnianego treningu cardio. Ciekawym przykładem prostej formy treningu opartego o interwały, jest tzw. Tabata, polegająca na dużym wysiłku trwającym przez 20 sekund, który zakańczany jest przerwą 10-sekundową. Całe ćwiczenie trwa 4 minuty, więc jak łatwo wyliczyć, przedstawiony schemat wymaga ośmiokrotnego powtórzenia.

Rodzaj ćwiczeń nie jest tutaj bardzo ważny, ale forma ich wykonania. Podczas naszych wspólnych zajęć pomogę Tobie dobrać odpowiedni zestaw ćwiczeń dla naszych potrzeb. Mogą to być np. pompki, brzuszki, przysiady, bieg, skakanka i wiele innych aktywności. Nieco bardziej wymagającą odmianą zajęć anaerobowych jest z kolei tzw. HIIT, którego ideą jest przeplatanie bardzo intensywnej fazy ćwiczeń beztlenowych, na zmianę z bardziej umiarkowanymi (np. sprint i trucht).

Co najlepiej?

Podsumowując, należy stwierdzić, że zarówno trening interwałowy, jak i cardio są sposobami na pozbycie się nadwagi oraz budowanie swojej kondycji i ogólnej wydolności organizmu. Zdecydowanie różnią się jednak pod względem intensywności ćwiczeń oraz finalnej efektywności. Trening anaerobowy jest dużo bardziej skuteczną formą aktywności, ponieważ regeneracja organizmu przebiega dużo wolniej, w trakcie czego następuje ciągłe spalanie tkanki tłuszczowej (nawet w czasie spoczynku). Przy interwałach zaangażowanych jest ok. 80% naszych mięśni, podczas gdy w trakcie treningu cardio, jest to jedynie połowa tej wartości. Wcale nie oznacza to, że trening cardio jest zły. Każda aktywność fizyczna jest dobra dla profilaktyki zdrowotnej, poza tym ekstremalny wysiłek, jaki generowany jest przy interwałach, nierzadko wykracza poza możliwości części osób. Szczególnie dotyczy to osób o dużym stopniu otyłości oraz zmagających się z przewlekłymi zaburzeniami układu krążenia, a także takich, które nie uprawiały wcześniej żadnej aktywności fizycznej. Wówczas tradycyjne zajęcia cardio są idealnym rozwiązaniem na wstępnym etapie pracy przy gubieniu zbędnych kilogramów oraz poprawianiu kondycji. Z chwilą, kiedy ciało przyzwyczai się do wysiłku, a nasza wydolność nieco się poprawi, warto skorzystać z doświadczeń profesjonalistów i postawić na skuteczniejszy trening interwałowy.

By |2019-05-08T20:30:57+00:00Maj 8th, 2019|Bez kategorii|0 Comments

About the Author: