Dlaczego unikamy aktywności fizycznej?

Za pan brat ze zwolnieniami.

 

Nie od dziś wiadomo, że odpowiednia dzienna dawka aktywności fizycznej jest niezbędna do prawidłowego rozwoju, zwłaszcza w pierwszych latach życia, kiedy to kształtują się wzorce ruchowe. Wydawać by się mogło, że wychowanie fizyczne to jeden z ulubionych przedmiotów szkolnych. Niestety, stwierdzenie to stoi w opozycji do ilości zwolnień, które każdego dnia przynoszone są nauczycielom wychowania fizycznego. Zwolnienia wypisane przez rodziców lub lekarza są respektowane przez nauczycieli, a uczniowie bardzo chętnie z tego korzystają. Rodzice nie zawsze zdają sobie sprawę z tego, jak ważne jest dbanie o rozwój aktywności fizycznej, usprawiedliwiają więc nieobecność dziecka na zajęciach tłumacząc sobie, że dziecko może ten czas spożytkować w bardziej konkretny sposób, np. powtarzając materiał na sprawdzian. Dziwić może fakt, że zwolnienia tak samo często pokazywane są nauczycielom wychowania fizycznego na początkowym etapie nauki, jak i na studiach.

 

Czym skorupka za młodu nasiąknie…

 

W myśl znanego przysłowia, w dorosłym życiu kontynuujemy nawyki nabyte w młodości. O ile kiedyś pasję do aktywności fizycznej zaszczepiali w nas rodzice, którzy sami byli przyzwyczajeni do aktywnego spędzania wolnego czasu, o tyle teraz dzieci spędzają wolny czas przed ekranami komputerów i smartfonów. Wirtualny świat gier, w których trzeba wykazać się zwinnością i zręcznością jest dla nich o wiele bardziej interesujący niż zdobywanie kolejnych poziomów mistrzostwa w sporcie w realnym życiu. Nie zwracają przy tym uwagi na przyjmowanie prawidłowej pozycji podczas siedzenia, w efekcie więc garbią się i mają problemy z kręgosłupem.

 

Magia postanowień noworocznych.

 

Uprawianie sportu wymaga systematyczności i wytrwałości – nie można zbudować dobrej kondycji ćwicząc jedynie od przypadku do przypadku, nie można przebiec maratonu bez wcześniejszego przygotowania. Uprawianie sportu polega nie tylko na rzeźbieniu sylwetki. To w głównej mierze budowanie charakteru. Podejmując postanowienie regularnego ćwiczenia nie zdajemy sobie sprawy z tego, że zmiana sylwetki to długotrwały proces, a organizm będzie musiał powoli przyzwyczaić się do podejmowania wysiłku w ogóle. W głowach mamy wyobrażenia, w których to zmiana następuje od razu, ewentualnie po tygodniu, góra dwóch. Tymczasem rzeczywistość bywa bolesna a na zobaczenie jakichkolwiek efektów trzeba zazwyczaj czekać kilka tygodni. Dlatego często bywa tak, że noworoczne postanowienia dotyczące wykupienia karnetu na siłownię czy pływalnię okazują się być tylko słomianym zapałem a karnet już po miesiącu leży schowany na dnie portfela.

Opłakane skutki.

 

Jakie są skutki unikania regularnej aktywności fizycznej? Niestety jest ich całe mnóstwo: od wad postawy i nabycia złych wzorców ruchowych począwszy na nadwadze i problemach z krążeniem skończywszy. Unikając aktywności fizycznej narażamy na osłabienie nie tylko układ odpornościowy, ale też układ kostny i mięśniowy. Brak ruchu sprawia, że jesteśmy apatyczni, szybko odczuwamy zmęczenie. Nie od dziś wiadomo, że aktywność fizyczna i dieta w znacznym stopniu wpływają na samopoczucie. Warto więc każdego dnia udać się choć na krótki spacer – dla zdrowia.

By |2019-04-24T19:29:32+00:00Kwiecień 24th, 2019|Bez kategorii|0 Comments

About the Author: